Verloskundigen praktijk Boxmeer, Maria van Gorp, Marwil Gommers en Imke Derikx
zwanger

Prenatale screening

Bij prenatale screening berekent men hoe groot de kans voor jullie is op het krijgen van een kindje met een bepaalde afwijking.

foetus11weken

Als blijkt dat de kans op een afwijking bij het kindje vergroot is, kom je in aanmerking voor verder onderzoek.

Prenatale diagnostiek

Bij prenatale diagnostiek onderzoekt men of het ongeboren kind een bepaalde aandoening wel of niet heeft.

Indien er in de familie(s) bepaalde aandoeningen voorkomen kan het zijn dat je in aanmerking komt voor prenatale diagnostiek. Bij prenatale diagnostiek gaat het niet om de vraag of het kind helemaal gezond zal zijn maar onderzoekt men alleen of een bepaalde aangeboren aandoening bij het kind aanwezig of afwezig is. De prenatale diagnostiek onderzoeken zijn de vlokkentest, de vruchtwaterpunctie en uitgebreid echoscopisch onderzoek. Deze onderzoeken vinden plaats in het Academisch Ziekenhuis Nijmegen. Zie ook www.npdn.nl

Kom je in aanmerking voor prenatale diagnostiek dan beslis je zelf of je hiervan gebruik wilt maken. Het is ook mogelijk om te kiezen voor prenatale screening of niks doen.

Tijdens de eerste afspraak bij ons op het spreekuur zullen we bespreken wat de mogelijkheden zijn en wat jullie wel of niet willen.

Gelukkig worden de meeste kinderen zonder afwijkingen geboren. De kans dat je met een slechte uitslag te maken krijgt, is dan ook klein.

Mocht je over bepaalde dingen níét geïnformeerd willen worden dan is het verstandig om dit van tevoren kenbaar te maken.

copytab